2 grundlæggende måder at forstå differentiering på (teori Klafkis)
https://peadagogikogdidaktik.wordpress.com/2011/02/01/klafki-om-undervisningsdifferentiering/
undervisningsdifferentiering vs. elevdifferentiering
- Organisatorisk differentiering
- elevdifferentiering
- Ydre differentiering - indre differentiering
Indre differentiering (indenfor en fælles undervisning og samme elevgruppe)
a) mål og indhold
b) metoder og midler (med samme mål og indhold)
c) aspekter: Stofmængde, Kompleksitet, gennemgang, selvstændighed, erfaringer, samarbejde, grad
d) valg af niveauer for tilegnelse:
Opgaveformulering - Tilegnelse - Rodfæstning - Anvendelse/Transfer
Grundlæggende didaktiske spørgsmål ved flip som metode
1. hvad skal eleverne lære?
2. Hvilke lav-taksonomiske elementer, kan være forberedelse / lektier?
3. hvilke teknologier skal jeg anvende (video, tekst, andet)
4. Hvordan kan jeg understøtte elevernes forberedelse / lektier= Online (asynkront / synkront)? Arbejds- / testspørgsmål?
5. Hvilke aktiviteter ( i højere taksonomier) skal jeg bruge tiden f2f på - og hvordan?
Elevforudsætningerne
Deltagernes forudsætninger er helt afgørende
Hvad har de med, når de kommer
Hvad de kan og hvad de vil
Unge, ældre, diagnoser, bo hjemme/ude osv.
Arbejdsformer og understøttet af IT
- Individuel støtte - video, læsehjælp, multimodel
- Klasseundervisning - flipped, student response (et program, som lader eleverne svare på lærerspørgsmål i undervisningen)
- Gruppearbejde - kollaboration (F.eks. gruppen skriver samtidig i et GoogleDoc, one-note-classroom)
- Arbejde i værksted - QR
- Projektarbejde - Delte dokumenter (Gruppen er måske ikke "fysisk" sammen, men taler sammen i fx "group-meeting"/Skype ect).
- Frit arbejde - Noter, netsøgning
Ingen kommentarer:
Send en kommentar