Noter fra undervisning - emne "differentiering" 9/5/19

2 grundlæggende måder at forstå differentiering på (teori Klafkis)
https://peadagogikogdidaktik.wordpress.com/2011/02/01/klafki-om-undervisningsdifferentiering/

undervisningsdifferentiering                   vs.                  elevdifferentiering

  • Organisatorisk differentiering
  • elevdifferentiering
  • Ydre differentiering                                                - indre differentiering





Indre differentiering (indenfor en fælles undervisning og samme elevgruppe)

a) mål og indhold

b) metoder og midler (med samme mål og indhold)

c) aspekter: Stofmængde, Kompleksitet, gennemgang, selvstændighed, erfaringer, samarbejde, grad

d) valg af niveauer for tilegnelse:
Opgaveformulering - Tilegnelse - Rodfæstning - Anvendelse/Transfer


Grundlæggende didaktiske spørgsmål ved flip som metode

1. hvad skal eleverne lære?
2. Hvilke lav-taksonomiske elementer, kan være forberedelse / lektier?
3. hvilke teknologier skal jeg anvende (video, tekst, andet)
4. Hvordan kan jeg understøtte elevernes forberedelse / lektier= Online (asynkront / synkront)? Arbejds- / testspørgsmål?
5. Hvilke aktiviteter ( i højere taksonomier) skal jeg bruge tiden f2f på - og hvordan?




Elevforudsætningerne

Deltagernes forudsætninger er helt afgørende
Hvad har de med, når de kommer
Hvad de kan og hvad de vil
Unge, ældre, diagnoser, bo hjemme/ude osv.


Arbejdsformer og understøttet af IT


  • Individuel støtte - video, læsehjælp, multimodel
  • Klasseundervisning - flipped, student response (et program, som lader eleverne svare på lærerspørgsmål i undervisningen)
  • Gruppearbejde - kollaboration (F.eks. gruppen skriver samtidig i et GoogleDoc, one-note-classroom)
  • Arbejde i værksted - QR
  • Projektarbejde - Delte dokumenter (Gruppen er måske ikke "fysisk" sammen, men taler sammen i fx "group-meeting"/Skype ect).
  • Frit arbejde - Noter, netsøgning





Ingen kommentarer:

Send en kommentar