TRANSFER
Transfer = Overførsel af det lærte fra læringssituationen til en anden situation kalder vi ofte transfer.
NB: anvendelse af det lærte er det centrale.
Et eksempel fra den merkantile erhvervsuddannelse er, når elever på skolen lærer at lave Forretningsbreve (både indhold og formalia) og senere i praktikken bruger den viden om forretningsbreve, de fik i undervisningen. Jeg forsøger at skabe betingelser for transfer ved at "lade som om" eleverne er ansat i en virksomhed, som så danner baggrund for hele sagsbehandlingen.
Begreber : Near / situated tranfer / distant transfer
Transfer fra praktik til teori kan ofte forekomme i erhvervsuddannelser (i praktikforløbet), når eleverne har arbejdet med en opgave, som de så bruger til at "trække" teori ud fra. FX en kunde oplevelse med en sur kunde, kan føre til en teoritisk forståelse af kundetyper, købsadfærd, købemotiver osv. osv.
lærerkommentar: hvordan kan analyse af en tekst skabe betingelser for transfer. Eleven kan måske få af vide, at analysekompetencen kan bruges til at blive klogere på andre mennesker og deres følelser.
- At skabe nær (specifik) transfer baseret på specifik viden og identiske elementer
- At skabe fjern (generel) transfer baseret på generel viden
Transfer kræver relativ høj taksonomisk viden, færdigheder og kompetencer!
Den kognitive taksonomi:
5. Vurdering
4. Syntese
3. Analyse
2. Forståelse
1. Viden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar