Differentiering - 9. maj

Antologi: Vinkler på Erhvervs Pædagogikken

Artikel: Differentiering på erhvervsskolerne, af Jette Larsen
Hvad er undervisningsdifferentiering? - lærere / skoleledelse i folkeskolen har en smal forståelse af uv-differentiering, fordi de omtaler det som individueliseret undervisning som en slags organisationsform - noget, de kan bruge i fx særlige projektuger.
Lærerne forstår endvidere uv-diff som at læreren skal følge den enkelte elev så tæt som muligt - hvilket kræver mange lærerkræfter. Derfor deles eleverne ind i "faglige niveauer". Disse grupper har samme faglige niveau (altså en homogen elevgruppe), og bliver undervist med samme indhold/samme metode/organisering/materiale - og får samme tid til opgaver og hjælp.

EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) siger, at i ovenstående eksempel er det ELEVERNE, der fifferentieres - ikke undervisningen.

EVA - mener, at differentieret uv skal opfylde nedenstående kritier:

  • læreren skal forholde sig proaktivt til en heterogen elevgruppe.
  • undervisningen skal tilpasses eleverne - ikke omvendt


Ingen kommentarer:

Send en kommentar