Indlæg om Differentiering

Differentiering kan være en "udfordring" for læreren, af den simple årsag at begrebet har fået den betydning at læreren skal lave individuelt undervisningsmateriale, som er rettet mod den enkelte elev.

Hvis læreren/skolen mener, at undervisningsdifferentiering betyder, at læreren HVER TIME udarbejder DIFFERENTIERET, individuelt materiale til den enkelte elev, så er det en uoverskuelig opgave. Nogle mener også, at læreren skal kende den enkelte elevs faglige forudsætninger og læringsstile osv. Med denne viden skal læreren så tilrettelægge særlig undervisning for den enkelte elev.Det som Rasmussen ("Vinkler på Erhvervspædagogikken, s 49) kalder "proaktiv" tilgang til arbejdet med heterogene grupper.

Hvis man derimod ser undervisningsdifferentiering som at "hver elev skal nå deres fulde potentiale", og at læreren tilpasser undervisningen/materialet til de læringsrelevante forskellige mellem eleverne og forsøger at optimere læringsudbyttet for ALLE elever, så er det en mere overskuelig opgave.
Det som Rasmussen ("Vinkler på Erhvervspædagogikken, s 49) kalder "Aktiv" tilgang til arbejdet med heterogene grupper.

Når man taler undervisningsdifferentiering, så er det vigtigt at kende til begreber så som:

Heterogene grupper (elever med forskellige læringsstile / faglige kundskaber sættes sammen) =Indre differentiering
Homogene grupper (eleverne er delt ind i grupper efter deres faglige standpunkt) = Ydre differentiering

Ingen kommentarer:

Send en kommentar