Læringsteorier


Behavioristisk - belønning / straf

Transformativ læring (Illeris):
https://www.youtube.com/watch?v=0S5SK9waJwQ

Læring som indebærer en ændring af elementer af den lærerendes identitet. (andre siger "en ændring af den lærerendes meningsperspektiv", men Knud Illeris mener, at det er en ændring af hele identiteten af den lærerende (både meninger, men også følelser, oplevelser).

Illeris: "Der er sket nogle samfundsmæssige ændringer der har gjort, at alle mennesker har brug for at kunne ændre vores identitet / at kunne tilpasse os et samfund, som er i stadig bevægelse".

Man kan ikke undervise i "Transformativ læring". Det er noget, der sker inde i den lærende. Man kan tilskynde til den lærende, at han/hun gør sig nogle tanker om deres tilværelse og træffe nogle valg. Og sommetider overskride nogle begrænsninger.

Der er 2 ting, en lærer skal være opmærksom på: 
1) Mængden af input, som den lærerende skal tænke videre over / til at overskride sine grænser (den lærerende)
2) hvad er vigtigt/ikke vigtigt for den person, læreren sidder overfor.

Illeris mener, at der er 3 forhold, der er essentielle i læring:

  1. Tryghed mellem lærer / elev og en tryghed i selve situationen
  2. Fællesskabet mellem eleverne - det sociale fællesskab. En gruppe med større mangfoldighed vil altid give et bredere perspektiv 
  3. Den styrende funktion, læreren har (den lærerende har nogle ting, som han/hun vil engagere sig i). Læreren får derfor en styrende funktion, når der gives tilskyndelse til, hvordan eleven kan arbejde med stoffet og give fagligt input til eleven

Illeris: "Eleven skal ikke bare lære et fag - han/hun skal komme videre med sig selv" = transformativ læring. Det er også kollektiv læring. F.eks. mennekser, der læser en PHD - de sidder på et "hold", og kan selvfølgelig få vejledning, men de er fælles om læringen. Der laves arbejdsgrupper osv. Kollektiv læring.

Den individualiserede læring er sjælden frugtbar. Men det er den kollektive læring. Man lærer bedre og mere. 

Transfer
Transfer opdeles groft i to elementer nær- og fjerntransfer, og kan anvendes i sammenhæng mellem uddannelsesinstitutionerne og praksis.

Her er det begges organisationers opgave, at nærme sig hinanden gennem gennemsigtighed, så transfer understøttes. Fx gennem at eleven kan se, mening i hvad som sker på skolen, får liv ude i praksis, men omvendt også at læringen ude i praksis hænger sammen med det lærte på skolen.

Transfer sker altså vandret... mellem skole og virksomhed

Men transfer kan også ske lodret inden for skolen eller virksomheden. Fx. når der læres en model til analyse af en tekst. (nær), som som kan bruges til analyse af en anden type tekst eller til at analysere et helt andet medium eller situation (fjern).



Differentiering


Social læringsteori


konstruktivisme

Når vi taler om konstruktivisme i et skoleperspektiv, er konstruktivisme en læringsteori, der mener at viden ikke overføres uforandret fra lærer til elev. Læring forudsætter en aktiv proces, hvor viden genskabes i en ny sammenhæng.
Lærerens tale bør desuden, ifølge konstruktivismen, følges op og/eller afbrydes af læreprocesser med endnu mere aktiv konstruktion: Diskussioner, opgaveløsning, øvelser, eksperimenter, ”serious games” og andre aktiviteter, der – gerne i samarbejde med andre elever – fører til en personliggørelse/konstruktion af ny viden hos eleven.

Blended Learning

"Blended" undervisning sker når undervisningen er en blanding af traditionel  klasselokaleundervisning med tilstedeundervingin og undervisning på andre lokationer med brug af digitale teknologier. 

hvis der er behov for at læreren er tilstede i undervisningen (også selvom han/hun bruger digitale værktøjer i undervisningen), så er det ikke blended learning.

"Blended learning er e-læring, der integrerer netbaseret undervisning med tilstedeværelsesundervisning" https://phabsalon.dk/fileadmin/user_upload/FU/Publikationer/Kan_vi_laere_af_de_andre.pdf


Flipped learning/e-learning - undervisningen kan blive mere interessant, hvis der inddrages elektroniske værktøjer



Ingen kommentarer:

Send en kommentar