Evaluering 

(23/5/2019)

Formativ evaluering (indre motivation) = feedback, som kan bruges efterfølgende i ens læreprocess. F.eks. "På dette område gjorde du det ikke så godt, men forsøg at gøre/læse nærmere på s. xx"

Summativ evaluering (Ydre motivation) = typisk en afsluttende karakter / kan ikke bruges efterfølgende til at forbedre indlæringen). Ros, f.eks. "du var rigtig god til at analysere denne artikel" "Lave denne stol"

Evaluering med afsæt i Hattie


Feed-up = Hvor skal jeg hen? (Feedback på opgaven. Synlige lærngsmål. Fokus på elevens forståelse og færdigheder)

Feed-back = Hvor er jeg i læreprocessen? (feedback på læreprocessen. Feedback på succeskriterierne for målet. Løbende pege på, hvor eleverne er i forhold til mål)

Feed forward = Hvad er næste skridt? (Feedback på selvregulering, øge elevens læringsmuligheder via strategibrug, fremme selvfeedback - giver dybere forståelse).

Hiim og Hippe

Didaktisk relationsmodel:


Evalueringsloops





Ingen kommentarer:

Send en kommentar