Evaluering
(23/5/2019)Formativ evaluering (indre motivation) = feedback, som kan bruges efterfølgende i ens læreprocess. F.eks. "På dette område gjorde du det ikke så godt, men forsøg at gøre/læse nærmere på s. xx"
Summativ evaluering (Ydre motivation) = typisk en afsluttende karakter / kan ikke bruges efterfølgende til at forbedre indlæringen). Ros, f.eks. "du var rigtig god til at analysere denne artikel" "Lave denne stol"
Evaluering med afsæt i Hattie
Feed-up = Hvor skal jeg hen? (Feedback på opgaven. Synlige lærngsmål. Fokus på elevens forståelse og færdigheder)
Feed-back = Hvor er jeg i læreprocessen? (feedback på læreprocessen. Feedback på succeskriterierne for målet. Løbende pege på, hvor eleverne er i forhold til mål)
Feed forward = Hvad er næste skridt? (Feedback på selvregulering, øge elevens læringsmuligheder via strategibrug, fremme selvfeedback - giver dybere forståelse).
Hiim og Hippe
Didaktisk relationsmodel:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar