Læringens processer og dimensioner - Knud Illeris
Indhold: Det, der skal læres. (læringsindhold). "Viden, Forståelse, Færdigheder"
Igennem indholdsdimensionen udvikles den lærerendes indsigt, forståelse, formåen" (s. 40)
Vi udvikler her vores funktionalitet (vores evne til at fungere hensigtsmæssigt i de forskellige sammenhænge, vi indgår i).
Drivkraft: Motivation, følelser og vilje
Aktiveres samtidig med den Indholdsmæssige dimension. Det der indholdsmæssigt læres, er altid prævet af karakteren af detpsykiske engagement, der har mobiliseret den mentale energi, som er nødvendig for at læreprocessen kan finde sted (fx lystbetonet eller nødvendig engagement).
Samspil: Handling, kommunikation og samarbejde
Samspil med den sociale og materielle omverden - på den ene side det nære, sociale niveau, (f.eks. i et klasseværelse) - på den anden side det overordnede samfundsmæssige niveau
Ingen kommentarer:
Send en kommentar