En læringsteoretisk problemstilling


Case/problem:
Når klassen arbejder med bruger-til-bruger indholdsproduktion - f.eks. i "delte dokumenter"(GoogleDocs) -  er nogle elever meget tilbageholdende med at skrive i fællesdokumentet. Disse elever er tilsyneladende ikke trygge ved, at resten af klassen kan læse dét, de skriver. Ofte beder de mig læse korrektur på deres "indlæg"/kommentar, inden de uploader den.

Hvad vil jeg undersøge: `
Hvad er de bagvedliggende årsager til, at eleverne ikke deltager i "fællesskrivningen"?
Er der nogle nye / andre programmer/it-platforme, hvor eleverne er mere trygge ved at skrive/dele viden?

Hvorfor:
Fordi resten af klassen går glip af disse elevers input til emnet OG fordi disse elever ikke får en følelse af at bidrage og producere viden OG fordi eleverne skal blive klar over WEB 2.0 teknologiernes mulighed for bruger-til-bruger indholdsproduktion og -interaktion.

Hvordan:
Først og fremmest vil jeg lave et anonymt spørgesekema til eleverne, hvor de får lov at udtrykke deres forbehold over for brugen af WEB 2.0 teknologier i undervisningen.

Dernæst vil jeg italesætte fordele og ulemper ved WEB 2.0 teknologier i undervisningen og vise konkrete eksempler, hvor elever (f.eks til eksamen) har haft gavn af andre elevers input til emner/tekster osv.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar